Автостраховка на новий лад    (12.12.2011)

Єгор Желтухін | Судово-юридична газета № 46, 28 листопада - 4 грудня 2011 Минуло майже сім років з того моменту, як в Україні запрацювала система обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАГО). За цей період стали очевидними як переваги, так і практичні недоліки існуючої системи. Враховуючи це, законодавець вирішив йти в ногу з часом, і нещодавно в парламенті був зареєстрований законопроект "Про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (рег. № 9462). "Судово-юридична газета" вирішила розібратися, в чому суть пропонованих нововведень парламентаріями і як це позначиться на автомобілістах. Пряме відшкодування збитку Перш за все, зміни торкнуться одного з найважливіших пунктів - відшкодування заподіяної внаслідок ДТП шкоди. Проектом передбачається введення абсолютного нововведення - прямого відшкодування збитків. Т. е. передбачається, що постраждала сторона наділяється правом висунути вимогу про відшкодування шкоди, пов'язаної з пошкодженням чи фізичним знищенням його автомобіля, безпосередньо своєму страховику. А страховик зобов'язаний прийняти таку вимогу. Але така можливість буде надаватися тільки при одночасному виконанні декількох умов - зокрема, якщо застраховані обидва транспортні засоби, які стали учасниками ДТП, а шкода в результаті події заподіяно тільки ТЗ, а не життя і здоров'ю людей. Як зазначив у коментарі "Судово-юридичної газеті" співавтор законопроекту народний депутат Дмитро Святаш, згідно з чинним законодавством, потерпілий звертається за відшкодуванням до страховика, який застрахував відповідальність винного в ДТП, а страхувальник безпосередніх відносин із страховиком, у якого був придбаний поліс, не має . В результаті потерпілий має справу не з тим страховиком, якого вибрав сам, а страховик часто недостатньо зацікавлений в найкращому обслуговуванні такого потерпілого. Європейський досвід доводить, що система, коли потерпілий (у випадку, якщо він не є пішоходом) звертається за відшкодуванням до страховика, який застрахував його цивільно-правову відповідальність, сприяє більш повному задоволенню потреб клієнтів. Мінімальний рівень виплат: порядок і розрахунок Наступним важливою зміною є пропозиція законодавця переглянути систему відшкодування шкоди, заподіяної життю та здоров'ю потерпілого, і зробити так, щоб потерпілий отримував хоча б мінімальне відшкодування, навіть коли медичні витрати неможливо підтвердити документально. Відповідно до норм чинного законодавства, передбачається необхідність повного документального підтвердження медичних витрат. А це не завжди вдається. Також в даний час в правових нормах закладений принцип відшкодування лише документально підтвердженого втраченого доходу. Внаслідок цього, як підкреслюють автори документа, наприклад, травмований непрацюючий людина не має можливості отримати відшкодування в повному обсязі, а при загибелі в ДТП пенсіонера або дитини сім'я отримує лише відшкодування витрат на поховання. Проектом передбачено, що мінімальний розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) за шкоду, пов'язану з лікуванням потерпілого, становить 1 / 30 від розміру мінімальної місячної заробітної плати, встановленої на дату настання страхового випадку, за кожний день лікування, який підтверджений відповідним лікувальним закладом. Така ж сума відшкодовується, якщо страховика не надані документи, що підтверджують розмір витрат, пов'язаних з лікуванням, або їх документально підтверджений розмір менше мінімального. Безумовно, сума ця незначна. Для порівняння, на сьогоднішній день сума виплати в разі загибелі людини або при втраті їм здоров'я хоч і не нормована, але становить не більше 100 тис. грн. До того ж, як зазначила член президії МТСБУ Олена Машаро, багато хто не отримують і таких виплат, оскільки не можуть надати підтвердження витрат і збитків. Шкода, пов'язана з тимчасовою втратою працездатності, відшкодовується при відповідному підтвердженні медустановою періоду втрати працездатності. Для працюючої особи (в т. ч. за трудовим договором) він становить різницю між його середньої заробітної платою і фактично отриманої ним заробітної платою (з урахуванням коштів, отриманих у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності). Для тих же осіб, хто забезпечує себе роботою самостійно, такий розмір визначається відповідно до ст. 1198 ЦК України. Мінімальний розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) за шкоду, пов'язану з постійною втратою працездатності потерпілим внаслідок ДТП, передбачається визначати в залежності від групи інвалідності. У разі встановлення I групи інвалідності відшкодування буде становити 36 мінімальних заробітних плат, II групи - 18, III - 12 мінімальних зарплат. У разі визнання неповнолітнього (малолітнього) особи дитиною-інвалідом сума виплати становитиме 18 мінімальних заробітних плат. Такі ж суми виплачуються страховиком (МТСБУ), якщо йому не були надані документи, що підтверджують розмір збитку, пов'язаного з постійною втратою працездатності, або якщо цей розмір менше мінімального. А ось страхове відшкодування за шкоду, пов'язану зі смертю потерпілого, відповідно до положень законопроекту, буде виплачуватися на умовах, встановлених ст. 1200 ЦК України, тобто рівними частинами кожній особі, яка має право на таке відшкодування. При цьому норми ГК передбачають куди більший перелік таких осіб, ніж норми ЗУ "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів". Відповідно до Закону, право на такі виплати мають тільки діти (в т. ч. усиновлені) до досягнення ними повноліття і непрацездатні вдова (вдівець) та батьки - до відновлення ними працездатності, а також працездатна вдова (вдівець), якщо в сім'ї є діти до 8 років. І, безумовно, інші члени сім'ї, які перебували на утриманні потерпілого. Загальний розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) утриманцям одного померлого не може бути менше, ніж 36 мінімальних заробітних плат. Моральна шкода Правильним і важливим є те, що проектом визначається також суть моральної шкоди та її розмір. Незважаючи на наявну судову практику щодо стягнення моральної шкоди, цей момент до цих пір є досить неврегульованим і спірним. У проекті ж нового закону обумовлено, що моральна шкода полягає у фізичному болю та стражданнях, які довелося випробувати потерпілому - фізичній особі у зв'язку з каліцтвом або іншим ушкодженням його здоров'я, і ​​відшкодовується він в розмірі 5% від страхової виплати за шкоду, заподіяну здоров'ю. Т. е. якщо потерпілому в ДТП особі була встановлена, наприклад, I групи інвалідності, і сума відшкодування склала 36 мінімальних зарплат, то сума компенсації моральної шкоди становитиме 5% від цієї суми, що в умовах українських правових реалій є досить вагомим. Ще однією заслугою авторів проекту можна назвати те, що документом пропонується виключити із закону статтю, що стосується системи "Бонус-малус" (система знижок або надбавок до вартості страхового поліса, розмір яких залежить від наявності або відсутності аварій). Законодавці аргументують це тим, що у зв'язку з введенням єдиного типу страхового поліса ця система втратила свою актуальність. Також законопроектом пропонується підвищити рівень фінансового забезпечення фондів МТСБУ з метою надійного гарантування виплат і уточнити статус таких гарантійних внесків, удосконалити систему визначень і уточнити порядок затвердження розмірів страхового платежу, переліку та значень коригуючих коефіцієнтів, визначити статус договору страхування у разі зміни власника застрахованого транспортного засобу і посилити контроль за наявністю договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності, ввести відповідальність за порушення умов страхування, систематизувати фонди Моторного (транспортного) страхового бюро України, усунути неузгодженості, які виникли після прийняття ЗУ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ДТП і виплати страхового відшкодування ". Яка ж імовірність прийняття закону? Автор проекту Д. Святаш з цього приводу заявив наступне: "Профільний комітет на своєму засіданні вже розглянув законопроект і одноголосно прийняв рішення про підтримку прийняття його за основу. Підкреслюю: одноголосно. Будемо сподіватися, що на наступному пленарному тижні він буде включений до порядку денного сесії і прийнятий у першому читанні ". Слід зазначити, що якщо законопроект дійсно буде прийнятий, власникам транспортних засобів не доведеться оббивати пороги страхових компаній у випадку ДТП і переживати щодо виплат, пов'язаних із заподіянням того чи іншого шкоди, в т. ч. при фізичному знищенні автомобіля. Страховик і власник будуть спілкуватися напряму, що, безумовно, підвищить їх обопільну відповідальність один перед одним.
←До списку новин


Новини

  • Страхування Авто за програмою КАСКО " Автопреміум "
    АСК ІНГО Україна створила інноваційний продукт автомобільного страхування КАСКО «АВТО Преміум», який надає повний захист Вашого автомобіля, ексклюзивний сервіс і швидке врегулювання страхових подій.
    16.02.2015
  • Медична страховка як соц пакет
    На сьогоднішній день медичне страхування персоналу стає все більш популярним, особливо серед роботодавців, які усвідомлюють важливість здоров'я співробітників для успішної роботи компанії. Купівля поліса Добровільного медичного страхування (ДМС) для спів
    13.05.2014
  • Страховка медична для дитини в киеві
    Ринок дитячого страхування в Україні поступово розвивається. Дитяча медицина є досить дорогою на сьогоднішній день, а витрат по догляду за малюками і без цього достатньо. Тому батьки, укладаючи договір медичного страхування дитини, не тільки заручаються я
    07.05.2014
Всі новини