ОСЦПВ: Контролю не буде    (20.12.2011)

Цілком випадково дізнався, що без пред'явлення в МРЕВ квитанції про сплату штрафу неможливо пройти техогляд. При цьому, якщо не пред'явити квитанцію в 15-ідневний термін, постанова може бути направлено у виконавчу службу для стягнення штрафу у подвійному розмірі.

Перший зустрівся інспектор ГАІмне це підтвердив. На мої заперечення, що обов'язок повідомляти про сплату штрафу ніде не прописана, а безпідставне звинувачення в несплаті законослухняного

водія взагалі абсурд він відповів - «можна сказати і так, але техогляд ви не пройдете». При чому тут перешкода в техогляді автомобіля до покарання водія, який може їздити по довіреності на чужому автомобілі, я питати вже не став.

По дорозі в МРЕВ міркую: завдання відстеження сплати штрафів у загальному-то проста - отримав необхідну інформацію з банківської виписки і порівняв з базою порушень за номером постанови. Але проблема в тому, що автори нових штрафів так захопилися, що забули про технологію - штрафи виписує ДАІ, одержувачем грошей є Держказначейство, а взаємодії між ними немає. І переклали проблему на водіїв.

Для отримання інформації про надходження штрафу органи ДАІ могли б використовувати, наприклад, механізм обліку надходження податків, розроблений ДПА, за допомогою «кодового рядка» в тексті платежу. Всі платежі з певною кодової рядком, яка повинна містити номер постанови, або ідентифікаційний код платника, щодня вивантажуються в електронному вигляді з бази платежів казначейства для використання в ДАІ.

Прибув до МРЕВ. Тут все в старих традиціях - багато дверей і жодного напису щодо квитанцій. Запитати теж не у кого. Стаю в чергу навмання, дізнаюся про необхідність наявності ксерокопії квитанції, далі - пошуки ксерокса, відсутність здачі, знову в ту ж чергу, обіцянка, що дані будуть занесені в базу і фраза наприкінці: «Квитанцію зберігайте два роки». На питання «Навіщо» відповідь - «На випадок, якщо щось трапитися з базою». Очевидно, тепер до звички втрачати документи додалося щось, що може трапитися з базою і всіма резервними копіями за 2 роки.

Контроль страхувальників по ОСАГО

2004 рік, вводиться Закон про ОСАГО. Основні цілі прийняття закону, введення знижок для безаварійного страхувальника та контроль за наявністю поліса.

Для відстеження страхової історії водія необхідний ідентифікатор. У розробленому полісі як ідентифікатор залишається номер водійського посвідчення (ІПН прибрали з поліса на етапі узгодження). Але випадки не заповнення, відсутність механізмів контролю помилок при заповненні, відсутність зв'язку зі старим посвідченням при видачі нового, наявність 3-х типів поліса на практично виключають технічну можливість реалізації працездатною системи бонус-малус на підставі страхової історії клієнта в базі даних. Невже відразу було не ясно - якщо чіткий порядок ідентифікації страхувальника не продуманий, то й бонус-малус працювати не буде.

Контроль наявності поліса ОСАЦВ

Завдання з контролю наявності поліса, загалом-то, проста - порівняв базу даних полісів і базу даних МРЕВ за номером автомобіля і обчислив незастраховані автомобілі. Але, виявляється, і це можна зламати: позначений у законі 2-й тип поліса ОСАГО, що дозволяє використовувати будь-який автомобіль, зруйнував прив'язку поліса до автомобіля. Не введено правило, що визначає необхідність наявності полісів не тільки для автомобілів, які рухаються, а й для тих, які стоять. У результаті знищена можливість найбільш ефективного контролю наявності поліса - на рівні баз даних.

Централізована база даних МТСБУ

База даних проданих полісів МТСБУуспешно працювала в кінці 90-х приблизно до 2001-го року, коли її використання плавно припинилося. Зазначена ж у Законі 2005-го року база даних створюється донині. Якби всі учасники були зацікавлені в базі даних, вона була б уже давним-давно. Чому її немає? Питання риторичне. Страховики намагаються триматися подалі від держави, не без підстави вважаючи, що, на відміну від західних країн, наша держава не допомагає бізнесу, а давить його, намагається побільше відібрати. Між страховиками довіри теж не багато. І коли черговий страховик, лобіює свого виконавця бази даних, інші побоюються, що зібрані дані про страхувальників будуть злиті виконавцем цієї компанії. В моторному бюро ніхто не гарантує, що це не відбудеться. На сьогоднішній день наповнення бази за полісами набагато більше 50%, по виплатах же відсоток наповнення дуже низький. Для довідки, 10 років тому, в 1999 році показник наповнення бази даних становив близько 80%.

Зв'язок баз даних МТСБУ і ДАІ

На сьогоднішній день зразком взаємодії різних баз даних на страховому ринку може послужити система InsCom, яка здійснює контроль платежів за страховими полісами в автоматичному і напівавтоматичному режимі. Спільне ефективне і координоване використання баз даних істотно збільшить якість надаваних послуг СК, а також допоможе СК практично уникнути випадків шахрайства. Зв'язок з базою даних реєстрації автомобілів дозволила б здійснити контроль за наявністю поліса, а ефективний зв'язок з базою ДТП допомогла б реалізувати систему бонус-малус, оперативність виплат страховими компаніями, об'єктивну оцінку вартості автомобіля з урахуванням його старих ушкоджень. Але переговори з ДАІ тривають вже більше 10-и років. Держава, покликане забезпечити ефективний (не побоюся цього слова) механізм проведення даного виду страхування в питанні взаємодії МТСБУ і ДАІ, як і у випадку з взаємодією ДАІ та Держказначейства при контролі сплати штрафів зайняло позицію - «домовляйтеся самі». І справа тут не в технологіях. Неважко здогадатися, що варіант відкриття доступу до бази ДАІ назавжди, тим більше, безкоштовний малоймовірний. При кожній зміні керівництва всі переговори починаються з початку.

Але навіть при наявності доступу всіх страховиків до бази ДТПоператівность виплат не збільшиться, оскільки в наших умовах інформація з бази даних довго не буде розглядатися в якості офіційного документа.

Тому упор робився і робиться на перевірку інспекторами ДАІ полісів на дорозі - методи ті ж, що і при перевірці квитанцій про сплату штрафів. При перевірці поліса інспектора ДАІ, швидше за все, не будуть розбиратися в типах полісів, пільгових категоріях та інші особливості поліса, а, в кращому випадку, перевіряють наявність поліса і термін.

Резюме: нічого (ефективного) не буде

Чому в осяжному майбутньому не варто очікувати контролю? Якщо хотіли б, можна було зробити давно. Але, напевно, єдиний вичерпну відповідь на питання «чому не буде контролю» - «тому що». Багато разів спостерігав схожу картину - висить «цеглина», через 10 метрів напис «проїзд заборонено», ланцюг поперек дороги, а далі - повно машин. З тієї ж серії іржаві, биті автомобілі на дорогах зі свіжим талоном пройденого техогляду.

Все якось пристосувалися, звикли, налагодили зв'язки, кожен знайшов свою нішу. Знайдено баланс особистої вигоди і інтересів країни. І начебто і не так все погано, але з одним застереженням - якщо тільки не дивитися, як це працює в Європі, куди ми так прагнемо. Там держава допомагає і страховикам, і страхувальникам, все продумано, а продуктивність праці в 18 разів вище, тому що інформацію передають по Інтернет, а не перевозять по одній квитанції на автомобілях.

Анекдот наостанок

За минулі 10 років з Росії за кордон на заробітки виїхало 5670 фізиків, хіміків 1349, 986 біологів і жодного даішника.

За матеріалами: Фінансовий навігатор TRISTAR.com.ua
←До списку новин


Новини

  • Страхування Авто за програмою КАСКО " Автопреміум "
    АСК ІНГО Україна створила інноваційний продукт автомобільного страхування КАСКО «АВТО Преміум», який надає повний захист Вашого автомобіля, ексклюзивний сервіс і швидке врегулювання страхових подій.
    16.02.2015
  • Медична страховка як соц пакет
    На сьогоднішній день медичне страхування персоналу стає все більш популярним, особливо серед роботодавців, які усвідомлюють важливість здоров'я співробітників для успішної роботи компанії. Купівля поліса Добровільного медичного страхування (ДМС) для спів
    13.05.2014
  • Страховка медична для дитини в киеві
    Ринок дитячого страхування в Україні поступово розвивається. Дитяча медицина є досить дорогою на сьогоднішній день, а витрат по догляду за малюками і без цього достатньо. Тому батьки, укладаючи договір медичного страхування дитини, не тільки заручаються я
    07.05.2014
Всі новини