Новини

Еволюція водійських прав

Історія водійських прав досить неоднозначна, і на сьогоднішній день не збереглося ні єдиного документа підтверджуючого точно конкретну дату видачі перших у світі водійських прав. Всі дати, позначені в цій статті, мають похибку в кілька років.

 

Існують декілька версій походження водійського посвідчення абсолютно не залежні один від одного.

 

Версія № 1

 

Перше водійське посвідчення розпорядився видати префект поліції Парижа Луї Лепін, а саме 14 серпня 1893 року. Правда це була «довідка про здатність керувати транспортним засобом з механічним мотором». Тоді подібні довідки видавалися без будь-яких іспитів, для їх отримання кандидат був повинен лише продемонструвати вміння управляти власним автомобілем. І лише через шість років, навесні 1899 року у Франції вийшов декрет, що засновував перший в історії іспит на вміння керувати автомобілем. Бажаючі пересуватися на автомобілі після обов'язкової перевірки отримували «Національне посвідчення придатності до водіння». Приблизно в ці ж роки аналогічні документи з'явилися у Сполучених Штатах Америки - в Бостоні.

 


Версія № 2

 

Відомому німецькому винахіднику Карлу Бенцу було вручено рішення великого герцога міністерства внутрішніх справ від 30 листопада 1893 року, в якому перераховувалися всі умови, необхідні для здійснення руху по вулицях міста. Справа в тому, що працюючи над удосконаленням свого автомобіля, Карл змушений був довгий час переконувати оточуючих в його безпеці для людей, і в першу чергу місцеву бюрократію герцогства Баден.

 

У підсумку, геній машинобудівництво досяг бажаного - високе начальство герцогства вказало і на те, що з 1 січня по 31 грудня 1894 дозвіл має законну силу і введений в інтересах суспільства для підтримки порядку і безпеки на вулицях і дорогах, в разі необхідності воно може бути відкликане або доповнено іншими розпорядженнями». Але Карл Бенц зумів схилити владу герцогства Бадена, з цілком зрозумілих причин стурбованих безпекою людей, застосовувати більш м'які заходи, тому ніяких обмежень не було.

 

Історія водійських прав в Росії

 

З появою перших автомобілів в містах Російської імперії, влада відразу ж перейнялися розробкою правил дорожнього руху. Вже 11 вересня 1896 міністр шляхо-сполучення князь М.І. Хилков підписав постанову «Про порядок і умови перевезення вантажів і пасажирів по шосе відомства Шляхів сполучення в саморушних екіпажах». На основі цього документа 25 червня 1900 Міська Дума Санкт-Петербурга затвердила обов'язкову постанову «Про порядок пасажирського та вантажного руху по місту Санкт-Петербургу на автомобілях». Постановою вводився ряд обов'язкових до виконання вимог: обмежувався вага автомобілів на залізних шинах - не більше 250 пудів з вантажем чи пасажирами. Вводилося обов'язкове медичний огляд водіїв, щорічний технічний огляд автомобілів, їх обов'язкова реєстрація з видачею номерних знаків - «бляшанок», обладнання машин ліхтарями для їзди в темний час доби і попереджувальними сигналами - ріжками з пневматичною грушею. Водіння автомобіля дозволялося з 17 років, а управління громадським транспортом (омнібус) - з 21 року. Обмежувалася швидкість пересування по вулицях міста -12 верст на годину (приблизно 13 км / год).

 

У той час, автомобілі розділялися на два класи: А - з двигунами внутрішнього згоряння і Б - з електричними двигунами. Перші (найбільш поширені) ділилися в свою чергу на три розряди: «легкі» (легкові) автомобілі з двигуном до 10 к.с., «легкі» автомобілі з двигуном за 10 к.с. і вантажні автомобілі і автобуси. Особа, яка отримала дозвіл на право водіння автомобілями 2 і 3 розряду вправі була керувати також автомобілями першого розряду без особливого дозволу.


У підсумку, в 1968 рік СРСР приєднався до міжнародної Віденської конвенції про дорожній рух, пізніше в 1971 р. конвенція була доповнена в Женеві, і в країні вперше з'явилося міжнародне посвідчення водія. З 70-х років з'являється п'ять категорій водійських прав, кожна з яких позначає право на керування певним видом транспортних засобів.

 


Водійські посвідчення «нового» зразка введені в 1992 році. Час від часу вводились і скасовувалися талони попереджень до посвідчень водіїв. Вони виконували подвійну роль: накопичувальний облік балів за правопорушення та роль тимчасового посвідчення водія при вилученні основного.

На жаль, на сьогоднішній день, водійське посвідчення практично стало рудиментом. Наявність водійських прав вже не означає вміння керувати автомобілем і знати ПДР, скоріше це платний пропуск в автомобільний світ.